”Hun er en stjerne på ett dansegulv
Slår John Travolta i en rock’n’roll”
Pianisten med det långa hårsvallet svängde med huvudet och spann loss i Danmarks bidrag till Eurovisionsschlagerfestivalen 1979. Han sjöng en låt som stal sitt tema rakt av från ABBAs Dancing queen. Om tjejen som var dansgolvets stjärna på kvällarna och en vanlig Svensson (eller kanske snarare Olsen) om dagarna.
Inte lika spektakulär som Tysklands mongolvrål i Dschingis Khan kanske. Men av något skäl minns jag fortfarande att pianisten hette Tommy Seebach och att Danmark kom sexa, långt före Ted Gärdestad. Så någon form av intryck måste ändå Disco tango ha gjort.
Lämna ett svar