Thunderclap Newman – Something in the air

Uppbackade av bl a Pete Townshend från The Who bildades Thunderclap Newman i slutet av 60-talet.

De blev inte kända för så mycket men Something in the air slog ordentligt. Du känner säkert igen den även om varken band eller titel säger dig något på rak arm.

Jag blev förtjust i Something in the air direkt. Lyssnade mycket på The Beatles under den här perioden och det fanns något mycket ”Beatleskt” över låten. Inte minst pianopartiet i mitten som delvis påminde om staccatot i A day in the life.

Har läst lite om bandet i efterhand och har förstått att de bara fanns i ett par år. En intressant detalj är att Pete Townshend spelar bas på deras inspelningar, det kan man tänka på medan man lyssnar.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*