Vem hade trott att riksväg 137 på Öland skulle kunna ha något gemensamt med en amerikansk highway genom Missouri. Men för er som i eftermiddag kommer sitta fast i köerna på väg söderut mot Färjestaden efter midsommarfirandet– ni kommer se likheterna.
Det är inte samma sak som att ni kommer gilla jämförelsen med Highway 70 blues av The Bottle Rockets. Men i grund och botten är det här vad ni har att vänta er:
Först fastnar ni bakom två husvagnssläp som kompiskör i 70 km/h från Borgholm. Ni kommer få vänta till rakan vid Halltorp innan det kanske går att blåsa om. Lagom till att ni klarat det hindret svänger en traktor med hösläp ut på 137:an. Inte för att den behöver ut just då men för att det är kul. Alltid retar man någon.
I ren ilska över saktmodiga öländska bönder drar ni om den bara för att upptäcka att ni fastnar i trafikkameran i Rälla. Sen tar det stopp. Där börjar kön ner till bron.
Åk hem imorgon istället. Eller helst igår.
Lämna ett svar