Kjerstin Dellert – O min Carl-Gustaf

Kjerstin Dellert sjunger O min Carl-Gustaf. Den uppmärksamme ser Benny Andersson från ABBA i bakgrunden.

Det gick inte att ta miste på att Kungen och Silvia skulle gifta sig den 19 juni 1976. Speciellt inte när jag var hemma hos mormor och läste Hänt i Veckan och Svensk Damtidning.

Det speglades även på radion. En av våra stora operasångerskor, Kjerstin Dellert, hördes sjunga O min Carl-Gustaf.

Låten hade ursprungligen skrivits för en gammal revy kallad I sjunde himlen. Och höll sig kvar på hög höjd kan man säga. Den plockades nu fram till en specialkonsert inför de stundande bröllopsfestligheterna. Kanske hade ingen räknat med det men låten gick bortom bara konserten.

Kjerstin Dellert får ursäkta. Hon var en magnifik operasångerska. Men jag och många med mig kommer för alltid att förknippa henne allra mest med O min Carl-Gustaf. Och minnas henne för att hon alltid spred så härlig energi när man såg henne på TV.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*