Danska Landslaget – Re-sepp-ten (Vi er røde, vi er hvide)

Det fanns en tid när Lars Laban Arnesson var svensk förbundskapten i fotboll. Han drog verkligen en nitlott.

Få perioder har svensk fotboll varit så under isen som då. Hela 80-talet gick förbi utan att Sverige kvalificerade sig till ett enda mästerskap. Vi fick sitta hemma och titta på istället.

Danmark däremot charmade en hel värld. Först i EM 1984 och sen i VM 1986. Vi svenskar lärde oss namn som Alan Simonsen, Søren Lerby och Preben Elkjær. Och vi höll på dem i mästerskapen. Egentligen ända fram till 1992 när de till slut vann EM. Fast att de inte var kvalificerade från början. De ersatte Jugoslavien som inte längre fanns som nation.

Och för min generation finns minnet kvar av Vi er røde, vi er hvide. Kampsången för dansk fotboll blev stor även i Sverige. Svårt att tro nu, kort efter att vi kickat John Dahl Thomasson och det är Sverige som gått till VM istället.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*