Vi kan uppleva saker så olika. Den tanken slog mig när Sommaren i city med Angel blev en landsplåga 1991.
Den där sommaren i city 1990 måste ha varit en kanonsommar. Jag ser fina, ljusa sommarkvällar med utflykter längs vattnet, en skön stund på en uteservering och spirande kärlek framför mig.
Men det står i kontrast till verkligheten. Jag minns en grå sommar där semestern inte riktigt levde upp till förväntningarna och värmen inte lyckades slå till på allvar. Sverige åkte ur fotbolls-VM i Italien via ett taktfast 1-2, 1-2, 1-2.
Sommaren i småstan 1990 var alltså inte underlag för en landsplåga, det konstaterade jag snabbt. Men kanske blev det 1990 för det rimmade så snitsigt med city. Det är i detaljerna det ligger.
Lämna ett svar